Marktonderzoek

Taal- en Spraaktechnologie op School

Stichting Studio Taalwetenschap voert in opdracht van de Nederlandse Taalunie een marktonderzoek uit in Nederland en Vlaanderen naar de wensen en mogelijkheden om scholieren bekend te maken met de taal- en spraaktechnologie. Leerlingen in de bovenbouw van het VWO in Nederland, en leerlingen in de derde graad van het ASO in Vlaanderen vormen de doelgroep. De taal- en spraaktechnologie kan leerstof, oefenmateriaal en ondersteuning bieden voor zowel de taalvakken als de natuur & techniekvakken.

Wie vragen wij mee te doen aan dit marktonderzoek?

  • Leerkrachten informatica/natuurkunde/wiskunde (natuur & techniekvakken)
  • Leerkrachten Nederlands/moderne vreemde talen (taalvakken)
  • Schoolleiders
  • Educatieve uitgeverijen
  • Lesmethodeontwikkelaars
  • Onderwijsbeoordelaars/inspecteurs
  • Examenmakers
  • Schooladviesdiensten
  • Leden van de Onderwijsraad

Aan de hand van dit marktonderzoek doet Stichting Studio Taalwetenschap verslag aan de Nederlandse Taalunie in de vorm van een rapport met aanbevelingen. Op grond hiervan kan de Nederlandse Taalunie besluiten specifieke onderwijsaanbiedingen te laten ontwikkelen of educatieve projecten te stimuleren.

Het onderzoek vindt plaats in het kader van STEVIN (Spraak- en Taaltechnologische Essentiƫle Voorzieningen In het Nederlands), een meerjarig onderzoeks- en stimuleringsprogramma voor Nederlandstalige taal- en spraaktechnologie, dat gezamenlijk door de Vlaamse en Nederlandse overheid wordt gefinancierd. Zie www.taalunieversum.org/taal/technologie/stevin/


terugpagina 1 van 4verder